EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA POP-UP BOOK SEBAGAI BENTUK EDUKASI KESEHATAN GIGI DAN MULUT PADA SISWA SD KARTIKA 1-10 KOTA PADANG

Deli Mona, Hilda Lestari

Abstract


The Pop-Up Book Media is a three-dimensional teaching aid that can stimulate children's imagination and increase their knowledge, making it easier for them to understand the depiction of an object's shape, expand their vocabulary, and enhance their comprehension. Activity method: The location of the activity is at SD Kartika 1-10, Padang City. The activity will be conducted over a period of 2 months. Target Partners: 5th and 6th grade elementary school students. Implementing Team: Faculty of Dentistry, Andalas University. Result: Students were educated through a pop-up book on how to maintain optimal dental and oral health. The students' level of knowledge increased, as evidenced by the improvement in the post-test results that were given. The program can be continued independently by the school and parents, with the support of the provided guidelines

References


Abubakar, & Ngalimun. (2019). Psikologi Perkembangan (Konsep Dasar Pengembangan Kreativitas Anak). In Penerbit K-Media.Yogyakarta.

Anggraini, W., Nurwahidah, S., Asyhari, A., Reftyawati, D., & Haka, N. B. (2019). Development of Pop-Up Book Integrated with Quranic Verses Learning Media on Temperature and Changes in Matter. Journal of Physics: Conference Series, 1155(1).

De Souzea, S., Baumgarten, A., & Ceriotti Toasii, R. F. (2014). Dental Health Education: A Literature Review. Revista Odonto Ciencia, 29(1), 18–26.

Dewanti, H., Toenlioe, A. J. E., & Soepriyanto, Y. (2018). Pengembangan Media Pop-Up Book untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakunden Kabupaten Ponorogo. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 221–228.

Diba, F., & Muttaqien, N. (2019). Perkembangan Peserta Didik. Pustakapedia.

Hanifah, T. U. (2014). Pemanfaatan Media Pop-Up Book Berbasis Tematik Untuk Meningkatkan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun (Studi Eksperimen Di Tk Negeri Pembina Bulu Temanggung). Early Childhood Education Papers ( Belia), 3(2), 46–54.

Hutami, A. R., Dewi, N. M., Setiawan, N. R., Putri, N. A. P., & Kaswindarti, S. (2019). Penerapan Permainan Molegi (Monopoli Puzzle Kesehatan Gigi) Sebagai Media Edukasi Kesehatan Gigi Dan Mulut Siswa Sd Negeri 1 Bumi. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Universitas Al Azhar Indonesia, 1(2), 72.

Jatmika, S. E. D., Maulana, M., Kuntoro, & Martini, S. (2019). Pengembangan Media Promosi Kesehatan. Buku Ajar.

Mahendra, D., Jaya, I. M. M., & Lumban, A. M. R. (2019). Buku Ajar Promosi Kesehatan. Program Studi Diploma Tiga Keperawatan Fakultas Vokasi UKI, 1–107.

Mar’atun, A. N. (2018). Periodesasi Masa Perkembangan Anak-Anak. Psikologi Umsida, 1–15. eprints.umsida.ac.id/1129/3/PSImasaanak2.pdf

Notoadmodjo, S. (2021). Promosi Kesehatan & Prilaku Kesehatan. Yayasan Kita Menulis.

Nurhidayat, O., P Tunggu, E., & Wahyono, B. (2012). Perbandingan Media Power Point Dengan Flip Chart Dalam Meningkatkan Pengetahuan Kesehatan Gigi Dan Mulut. Unnes Journal of Public Health., 1(1).

Pradana, F. A. (2020). Efektivitas Dental Pop Up Book Berbasis Bahasa Isyarat Terhadap Tingkat Kebersihan Gigi dan Mulut Penyandang Tunarungu di SLDB Negeri 1 Patrang dan SLDB B Bintoro Kabupaten Jember.

Rahma Belinda, N., & Sang Surya, L. (2021). Jurnal Riset Intervensi Pendidikan (JRIP) Media Edukasi Dalam Pendidikan Kesehatan Gigi dan Mulut Pada Anak-Anak. Jrip, 3(1), 56–60.

Ramadhan, A., Cholil, & Sukmana Indra, B. (2016). Hubungan Tingkat Pengetahuan Kesehatan Gigi dan Mulut Terhadap Angka Karies Gigi di SMPN 1 Marabaha. Kedokteran Gigi, 1(2), 173–176.

Riolina, A. (2017). Peran Guru dalam Meningkatkan Kesehatan Gigi dan Mulut Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Kedokteran Gigi, 1(2), 51–54.

Sa’adah, N., & Saptarini, A. (2017). Mengenal Psikologi Perkembangan. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 257–260.

Safri, M., Sari, A., & Marlina, D. (2017). Pengembangan Media Belajar Pop-Up Book Pada Materi Minyak Bumi. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 05(01), 107–113.

Sara, P., Nurfianti, A., & Adriana. (2016). Efektifitas Metode Pendidikan Kesehatan Dengan Simulasi Permainan Ular Tangga Terhadap Perubahan Sikap Tentang Kesehatan Gigi dan Mulut Anak Usia Sekolah di SDN 03 Singkawang Tengah. Journal of Chemical Information and Modeling, 8(9), 1–58.

Sari, A., Muqsith, S. F., Avichiena, M. A., & Swarnawati, A. (2021). Edukasi Kesehatan Gigi dan Mulut Terhadap Anak di Kampung Poncol Kecamatan Karang Tengah Tangerang.

Sari, E. K., Ulfiana, E., & Dian, P. (2007). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Gosok Gigi dengan Metode Permainan Permainan Simulasi Ular Tangga Terhadap Perubahan Pengetahuan, Sikap, dan Aplikasi Tindakan Gosok Gigi Anak Usia Sekolah di SD Wilayah Paron Ngawi. 7(3), 213–221

Solichah, L. A., & Mariana, N. (2018). Pengaruh Media Pop Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Bangun Datar Kelas Iv Sdn Wonoplintahan Ii Kecamatan Prambon. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(9), 1537–1547


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Empowering Society Journal
Diterbitkan oleh LPPM Universitas Fort de Kock Bukittinggi, Indonesia
© Empowering Society Journal e-ISSN: 2775-2402