Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Yang Menggunakan Gadget Pada Anak Usia Dini

Arfina Indah Azwi, Yenni Yenni, Okta Vianis

Abstract


Background: The use of gadgets in the age group less than 5 years in Indonesia is quite high. It is around 80%. This number tends to increase during the pandemic that give the changes in the order of life and education. The condition requires good attention and supervision from parents so that the use of gadgets can be controlled and does not affect children's development. This research aims to determine The Correlation between Parenting Patterns Toward Social Emotional Development of Gadget Children Users in Early Childhood at Al-Azhar Kindergarten Bukittinggi. Methods: This type of this research was descriptive analytic with a cross sectional study approach. It has been carried out on September - November 2020 with a population of all parents of early childhood in Al-Azhar Kindergarten,  they were 60 respondents. The data were collected through questionnaires and it was analyzed by univariate analysis and bivariate analysis. Results: The results showed that 81.7% of respondents were democratic gadget parenting style and 63.3% of respondents had good social emotional development. The results of statistical analysis showed that there was a relationship between parenting patterns and social emotional development of early childhood who used the gadgets with p=0.014. Conclusiona: It is concluded that parenting style is significantly related to social emotional development of gadget early childhood users. Therefore, it is expected for parents to do good parenting (in this case democratic) in terms of the use of gadgets in early childhood.

Keywords


Early childhood, use of gadgets, development social emotional, Parenting

Full Text:

PDF

References


Adawiah, R. (2017). pola asuh orang tua dan implikasinya Terhadap Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7, 33–48.

Ayun, Q. (2017). Pola Asuh Orang Tua Dan Metode Pengasuhan Dalam Membentuk Kepribadian Anak. Journal Stainkudus, 5, 102–122.

Azwar,Syaifuddin. (2013). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Baharuddin. (2014). Pendidikan dan psikologi perkembangan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 315–330. https://doi.org/10.21274/dinamika/2017.17.2.315-330

Dewi, ni putu ayu resitha, & Susilawati, luh kadek pande ary. (2016). Hubungan Antara Kecenderungan Pola Asuh Otoriter (Authoritarian Parenting Style) dengan Gejala Perilaku Agresif Pada Remaja. Jurnal Psikologi Udayana, 3(1), 108–116. https://doi.org/10.24843/jpu.2016.v03.i01.p11

Marketer. (2016). 2 Billion Consumers Worldwide to Get Smart(phones) by 2016.dari https://www.emarketer.com/Article/2-Billion-Consumers-Worldwide-Smartphones-by-2016/1011694.

Filtri, H. (2017). Perkembanganemosional anak usia dini usia 5-6 tahun ditinjau dari ibu yang bekerja Title. PAUD Lectura: Jurnal Pendidkan Anak Usia Dini, 1(1), 32–37.

Gunawan, T., & Muhabbatillah, S. (2019). Pola Asuh Orang Tua dalam Penggunaan Media Sosial Facebook pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial, 6(1), 2019.

Hasanah, M. (2017). pengaruh gadget terhdap kesehatan mental anak. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 2017–2214.

Imron, R. (2018). Hubungan Penggunaan Gadget dengan Perkembangan Sosial dan Emosional Anak Prasekolah di Kabupaten Lampung Selatan. Jurnal Ilmiah Keperawatan Sai Betik, 13(2), 148. https://doi.org/10.26630/jkep.v13i2.922

Indriyani, M. (2018). Persepsi Orangtua Terhadap Penggunaan Gadget Pada Anak Usia 5-6 Tahun.

Ismail, M., Sumarni, T., & Sofiani, I. K. (2019). Pengaruh gawai dalam pola asuh orang tua terhadap anak usia dini (Studi Kasus Orang Tua dari Anak Usia 5 Tahun di TKIT Ibu Harapan Kecamatan Bengkalis). AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 11(1), 96. https://doi.org/10.35445/alishlah.v11i1.104

Iswidharmanjaya, D. (2014). Bila Si Kecil Bermain Gadget. Yogyakarta: Bisakimia.

Kabali, H. K., Irigoyen, M. M., Nunez-Davis, R., Budacki, J. G., Mohanty, S. H., Leister, K. P., & Bonner, R. L. (2015). Exposure and use of mobile media devices by young children. Pediatrics, 136(6), 1044–1050. https://doi.org/10.1542/peds.2015-2151

Khotimah, a. N. (2019). Hubungan pola asuh orang tua dalam penggunaan gadget dengan perkembangan sosial-emosional anak prasekolah (3-6 tahun) di tk al-hidayah plus madiun.

Kurnia, S., Suprapti, D., & Anni. (2018). Pola asuh orang tua pada anak yang berperilaku agresif (Studi Deskriptif Kuantitatif Di TK Tunas Harapan Sawah Lebar Kota Bengkulu) Desi. Ilmiah Potensia, 3(1), 1–6.

Mamik, M. (2015). Hubungan perhatian orangtua dengan perkembangan sosial anak usia 4 -5 tahun di desa birit Kecamatan Wedi Kabupaten Klaten tahun 2015. 60.

Masni, H. (2016). Peran Pola Asuh Demokratis Orangtua Terhadap Pengembangan Potensi Diri Dan Kreativitas Siswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 6(1), 58–74.

Mulyana, E. H., Gandana, G., Zamzam, M., & Muslim, N. (2017). Kemampuan Anak Usia Dini Mengelola Emosi Diri Pada Kelompok B Di Tk Pertiwi Dwp Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya. Jurnal Paud Agapedia, 1(2), 214–232.

Nadhirah, Y. F. (2017). Perilaku Ketidakmatangan Sosial-Emosional Pada Anak Usia Dini. Aṣ-Ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 59–74. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Nasikhah, I. D., & Purwanta, E. (2019). The Effect of Gadget Usage on Speaking Ability of 3-6 Year Olds. 296(Icsie 2018), 216–219. https://doi.org/10.2991/icsie-18.2019.40

Notoatmodjo, S. (2018). Metode Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Novitasari, W., & Khotimah, N. (2016). Dampak penggunaan gadget terhadap interksi sosial anak usia 5-6 tahun. Jurnal PAUD Teratai, 05 nomor 0, 182–186.

Nurmasyithah, S. (2014). Dampak Pola Asuh Orang Tua & Guru Terhadap Kecerdasan Perilaku Agresif Siswa. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Nursalam. (2013). Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan Edisi 3. Jakarta.

Rachmat, I. F. (2018). JURNAL JENDELA BUNDA Vol 6 No 1 Maret-Agustus 2018. Pengaruh kelekatan orang tua dan anak terhadap penggunaan teknologi digital anak usia dini, 6(1), 14–29.

Radliya, R., Apriliya, S., & Zakiyyah, T. R. (2017). Pengaruh Penggunaan Gawai Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 1(1), 1–12.

Riandini, S. (2015). Pengaruh Pola Pengasuhan dengan Perkembangan Komunikasi Anak Autis kepada Orang Tua Influence of the Development of Communication Parenting Autistic Children to Parents. Majority, 4(8), 99–106.

Robbiyah, R., Ekasari, D., & Witarsa, R. (2018). Pengaruh Pola Asuh Ibu terhadap Kecerdasan Sosial Anak Usia Dini di TK Kenanga Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 74. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.10

Rukmana, I. N. (2017). Hubungan kecakapan emosi dengan kemandirian anak pra sekolah di mulyorejo malang.

Santrock.J. (2011). Masa Perkembangan Anak. Jakarta: Salemba Humanika.

Sari, M., & Miranda, M. P. (2019). Dampak gadget terhadap perkembangan sosial anak usia dini ( studi kasus gadget terhadap perkembangan sosial anak usia dini desa panggoi muara dua kota lhokseumawe ) Jurnal Saree Vol 1 No 1 Tahun ( 2019 ). 1(1), 100–116.

Setianingsih, S. (2018). Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Prasekolah Dapat Meningkatan Resiko Gangguan Pemusatan Perhatian Dan Hiperaktivitas. Gaster, 16(2), 191. https://doi.org/10.30787/gaster.v16i2.297

Shocib. (2014). Pola asuh orang tua. Jakarta: Rineka Cipta.

Soetjiningsih & Ranuh G. (2016). Tumbuh Kembang Anak. Jakarta: EGC.

Sujianti, S. (2018). Hubungan Lama Dan Frekuensi Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Sosial Anak Pra Sekolah Di Tk Islam Al Irsyad 01 Cilacap. Jurnal Kebidanan, 8(1), 54. https://doi.org/10.31983/jkb.v8i1.3735

Trimuliana, I., Dhieni, N., & Hapidin, H. (2019). Perilaku Religius Anak Usia 5-6 Tahun pada PAUD Model Karakter. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 570. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.251

Tusyana, E., & Trengginas, R. (2019). Analisis perkembangan sosial-emosional tercapai Abstrak. Jurnal Iventa, 3(1), 18–26.

Yuni Sulistiawati, Supratman, V. A., & Nugroho, T. A. (2019). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Anak Pra Sekolah Di Kabupaten Pesawaran Lampung. Wellness and Healthy Magazine, 2(February), 187–192. Retrieved from https://wellness.journalpress.id/wellness/article/view/v1i218wh

Yusuf, S. (2017). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.32883/rnj.v5i1.1507

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.32883/rnj.v5i1.1507.g632

Refbacks

  • There are currently no refbacks.